Waarom zijn links belangrijk?
Geen enkele website is een eiland; het hele world wide web is een massa onderling verbonden pagina's en platforms die links gebruiken om ons aan te moedigen op een bepaalde manier te navigeren. Als u naar eender welk stuk online inhoud kijkt, zult u zien dat het bezaaid is met uitnodigingen voor links naar verschillende pagina's en websites. De eerste webmaster die het belang van deze links inzag, was Google.
Eind jaren negentig kwamen de oprichters van Google erachter dat wanneer uitgevers van inhoud links gebruikten in hun werk, ze dat deden omdat ze vonden dat de link naar iets wees dat de moeite waard was om naar te verwijzen. Vanaf dat moment werden links gezien als een blijk van vertrouwen, een teken dat het om een waardevolle bron ging. Google begon de autoriteit en populariteit van een pagina te meten aan de hand van links, en rangschikte deze pagina's dienovereenkomstig in de zoekresultaten. Deze revolutie stelde de zoekmachine in staat een veel betere service te bieden, en sindsdien domineert Google het zoeken op het web.
Vandaag de dag hebben zoekmachines hun algoritmes aangepast en verfijnd om er zeker van te zijn dat de links, die nog steeds fungeren als stemmen van vertrouwen, echt en organisch zijn. Links die duidelijk zijn gebedeld, gekocht of slecht geplaatst zullen waarschijnlijk worden ontdaan van hun waarde (geen voordelen voor website rank of autoriteit), of een zoekmachine penalty veroorzaken (website rank en autoriteit zouden worden verlaagd).
Google zet gebruikerservaring voorop, en wanneer zijn algoritmes worden gemanipuleerd door webmasters, wordt het veel moeilijker om zoekresultaten van hoge kwaliteit en een positieve gebruikerservaring te leveren. Dus, een manipulatieve link die geen accurate weerspiegeling geeft van de werkelijke populariteit of kwaliteit van de pagina, zou sites van slechte kwaliteit in staat stellen om te verschijnen in zoekresultaten, tenzij verwijderd met een penalty.
Dus hoe werkt Link building?
Als Google alleen let op organische links, hoe kan een link building campagne dan enig verschil maken voor de positie van een website in de zoekresultaten? Nou, het vergt een beetje kennis van zaken.
Het doel van een goede link building campagne is om links te verwerven van een selectie van gerespecteerde websites, en om dit te doen op een manier die in overeenstemming is met Google's ambitie om de gebruikerservaring te verbeteren. De focus voor SEO-campagnes is daarom om inhoud te maken die een natuurlijke bedding voor links biedt.
Website ontwerpers, copywriters en technische perfectionisten gaan allemaal aan de slag om de website van de klant op snelheid te brengen, om een aantrekkelijke, informatieve bron te creëren waar potentiële platforms naar zouden willen linken. Zodra we dit onder de knie hebben, kan het linkbuildingwerk in alle ernst beginnen.
Hoewel geen twee campagnes hetzelfde zouden moeten zijn, gaan we in deze gids de belangrijkste componenten van een link building introduceren, en je vertrouwd maken met een hoop handige terminologie. Laten we eerst eens kijken naar de verschillende soorten links die een bedrijf kan verwerven in de loop van een link building campagne: handmatige outreach, niet-editorial, en organische links.
Handmatig links benaderen
SEO brengt veel gedoe met zich mee, vooral in de beginfase van een campagne. Alle websitebeheerders willen dat hun content wordt opgemerkt, gedeeld en dat er naar gelinkt wordt. Om dit te doen, is het belangrijk om een digitale marketingstrategie te hebben die handmatige outreach omvat.
Digitale contentmarketeers besteden veel tijd aan het identificeren van en contact leggen met bloggers, redacteuren en contentcuratoren die een link zouden kunnen verschaffen die bijzonder gunstig zou zijn voor de site van een klant. Een strategie om deze potentiële linkplatforms voor zich te winnen, en een relatie op te bouwen die links oplevert, kan dan worden bedacht en uitgevoerd.
Een belangrijke SEO regel bij linkbuilding is kwaliteit boven kwantiteit. Zoekmachines kennen het verschil tussen een gevestigde nieuwssite en een kleine, zelden bijgewerkte blog
Zelf gegenereerde niet-redactionele links
De meeste digitale marketingbureaus zullen redactionele links nastreven, links die voorkomen in een artikel of online tekst. Deze links zien er vaak organischer uit, verschijnen op sites met een hogere autoriteit, en hebben een hoger niveau van gebruikersbetrokkenheid, d.w.z. verkeer.
Echter, niet-redactionele links kunnen worden nagestreefd door bedrijven buiten hun SEO-campagne. Directories, strategisch geplaatste persberichten en gebruikersprofielen op externe sites zijn slechts een paar voorbeelden van zelf gegenereerde linkbuilding technieken.
Het is ongelooflijk belangrijk om uw SEO bureau te raadplegen voordat actief nastreven van een niet-redactionele links. Zij zullen in staat zijn om u te adviseren en u weg te sturen van grote valkuilen, zoals spammy directories en commentaar secties die zoekmachine sancties kunnen veroorzaken.
Organische links
Dit zijn misschien wel de meest rechtvaardigende links van allemaal; ze zijn een sterke indicatie van een succesvolle SEO-campagne. Zodra een site een gevestigde producent van uitstekende inhoud wordt, of een high profile bedrijf wordt dankzij een verhoogde zichtbaarheid in search, is het niet meer dan natuurlijk dat mensen gaan linken naar uw website uit eigen beweging. Dit staan bekend als organische of natuurlijke links. Ze worden niet gezocht binnen een SEO campagne, maar ontstaan als gevolg van een sterke digitale marketing campagne. Het enige wat u nodig hebt om ze veilig te stellen is inhoud van hoge kwaliteit.